Autoliikkeen velvollisuus selvittää auton kunto

Valitettavan usein käytetystä autosta paljastuu pian kauppojen jälkeen vikoja ja korjaustarpeita, jotka selkeästi ovat olleet autossa jo kaupantekohetkellä. Reklamoitaessa näistä myyjien vakiovastauksissa vilisee normaali kuluminen, auton kestoikä tai elinkaari ja sen päättyminen ynnä muut vastaavat fraasit, joiden nojalla löytynyt korjaustarve ei heille enää kuuluisi. 

Usein myyjät unohtavat sen, että heidän täytyy olla tietoisia siitä, minkälaista tavaraa he myyvät. Ei voida myydä juuri huollettuna ja ehjänä autoa, jossa tosiasiassa esimerkiksi jarrut ovat kokonaan loppu ja tiivisteet vuotavat öljyä.  

Autoliikkeen tarkastusvelvollisuus

Myyjän on tarkastettava auto ennen sen eteenpäin myymistä. Nykyään myyjät harvoin edes vilkaisevat vaihdossa tuotavaa autoa ja pienten kiillotusten jälkeen se komeileekin jo myyntirivissä. Ostajan tarkastusvelvollisuus koskee samalla tavoin myös siis myyjää, kun myyjä ostaa autoa myyntiin. 

Myyjällä on autokaupan ammattilaisena korostunut velvollisuus tarkistaa auto ja havaita siinä olevat huoltotarpeet. Myyjän tietoisuus auton virheistä ei ole juridisesti relevantti. Tällä tarkoitan, että myyjä vastaa auton virheistä, vaikka ei olisi niistä tietoinen. Myyjä ei siis voi vikojen tai kolarihistorian kanssa vedota siihen, ettei hän tiennyt asiasta. 

Mitä käytetyltä autolta on oikeus odottaa?

On toki totta, ettei käytettyä autoa ostettaessa voida odottaa auton olevan uudenveroinen. Mitä sitten ostajalla on oikeus kohtuudella odottaa? Tämä on toki aina tapauskohtaista harkintaa, johon vaikuttaa muun ohella auton ikä, hinta, ajetut kilometrit sekä myyntipuheet. Mikäli autoa myydään juuri huollettuna, on ostajalla oikeus odottaa, että auto on juuri huollettu, eikä siinä ole huoltotarvetta heti kättelyssä. 

Vaikka lähtökohtaisesti öljyjä, tiivisteitä, jarruja ja esimerkiksi akkua pidetään tavanomaisina huoltokohteina, jotka kaipaavat auton omistajalta tasaisin väliajoin huomiota, ei nämäkään saisi olla autossa heti vaihtokunnossa, ellei siitä ole erikseen ostajalle kerrottu. 

Miksi on tärkeää korostaa myyjän tarkastusvelvollisuutta?

Myyjän tarkastusvelvollisuudella ajan takaa sitä, ettei myyjä voi hyötyä sitä, ettei tarkista myyntiriviinsä ottamaansa autoa. Usein valitettavasti törmää siihen, että autosta selviää heti kauppojen jälkeen laitettavaa ja myyjä vetoaa auton normaaliin kulumiseen eikä ole valmis kustantamaan korjausta. Näin toimiessaan myyjän ei koskaan kannatakaan katsoa autoja ennen niiden eteenpäin myymistä, sillä mikäli myyjä huomaisi jarrujen olevan vaihtokunnossa, kun auto on heillä, tulisi heidän omalla kustannuksellaan ne korjata asianmukaisiksi. Jos vasta seuraava ostaja huomaa vian, selviäisi myyjä huomattavasti halvemmalla. 

Juuri tämän vuoksi kuluttajansuojalaissakin on virheolettama, jonka mukaan vuoden aikana ilmenneet virheet oletetaan olleen autossa jo kaupantekohetkellä. Tämä ei toki tarkoita sitä, että kaikki vuoden sisällä ilmenevät huoltotarpeet kuuluisivat myyjälle, vaan korostaa myyjän vastuuta myymästään tavarasta. Mitä nopeammin vikaa ilmenee, sen suuremmalla todennäköisyydellä se on ollut autossa jo kaupantekohetkellä. 


Mikäli tarvitset apua sen arvioimisessa, onko autossasi myyjän virhevastuulle kuuluva vika, voit olla meihin yhteydessä täältä!

Jaa somessa:

Uusimmat artikkelit

Neuvot autokaupan kuluttajariidan ratkaisuun

Mikäli kaipaat henkilökohtaisia neuvoja juuri sinun autoriitasi ratkaisemiseksi, täytä lomake ja palaamme sähköpostitse mitä pikimmiten. Nämä neuvot ovat maksuttomia eivätkä sitouta sinua jatkopalveluihin! Tarvittaessa olemme kuitenkin tukenasi prosessissa pidempäänkin.