Vinkit

Vinkit autokaupan kuluttajariidan neuvotteluun

Onko tilanne päällä? Lue asiantuntijoidemme vinkit autokaupan kuluttujariidan omatoimiseen neuvotteluun. Muutaman keskeisen seikan huomioimalla parannat tuntuvasti mahdollisuuksiasi päästä hyvään lopputulokseen.

Kuluttajariidassa on tärkeää huomioida molempien osapuolien vastuut ja velvollisuudet. Hyvällä valmistaumisella ja realistisilla odotuksilla parannat lähtökohtiasi autoriidan ratkaisemisessa. Muutama neuvotteluniksi ja asiallisuus auttavat usein pitkälle. Tavoitteenamme on tukea sinua mahdollisimman nopeaan ratkaisuun. Mikäli kaipaat vinkkien lisäksi henkilökohtaisia neuvoja, täyttämällä lomakkeen saat asiantuntijoiltamme maksuttomat neuvot tilanteeseesi sähköpostitse. Tarvittaessa olemme apunasi aina oikeudessa asti!

01

Hengitä syvään ja rauhoitu

Autokaupan riitatilanne on ymmärrettävästi tunteita herättävä, mutta rauhallisella ja asiallisella käyttäytymisellä oma viesti menee paremmin perille. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan – rähjäämisellä harvoin saadaan mitään positiivista aikaan. Ei, vaikka kuinka olisikin oikeassa. Hengähdys ja tilanteen arviointi on hyvä ensiaskel.  

02

Pyri ratkaisuun

Varsinaisia huijareita on todellisuudessa hyvin harvassa. Tavallisesti kysymys on ennemminkin huonosta tuurista yhtälailla molempien osapuolien näkökulmasta. Sen sijaan, että aloittaisit latelemalla liudan vaatimuksia, yritä käsitellä autokaupan kuluttajariitaa yhteisenä ongelmana, johon tulisi yhdessä löytää ratkaisu. Käytä vaatimuksien sijaan kysymyksiä, kuten ”mitä asiassa voitaisiin tehdä”. Kohtelias, asiallinen ja myös toisen osapuolen huomioon ottava lähestymistapa ei tarkoita, että pitäisi antaa periksi. 

03

Muista kohtuus

Sinulla on oikeuksia, joista kannattaa autokaupan kuluttajariitatilanteessa pitää kiinni. On tärkeää kuitenkin huomioida myös omat velvollisuudet. Myös elinkeinonharjoittajalla on oikeuksia. Vaadi sitä, mihin sinulla on perusteltu oikeus – ei enempää tai vähempää. Kohtuullisiin ja perusteltuihin vaatimuksiin on vaikea sanoa ”ei”. Sen sijaan periaate ”vaadin paljon, jotta saisin edes jotain” johtaa yleensä vain prosessin pitkittymiseen. Harva autokauppias maksaa enempää kuin on perustellusti kohtuullista, vaikka kuinka vaatisi. Hyvässä hengessä esitetyillä järkevillä vaatimuksilla on parhaat mahdollisuudet menestyä.

04

Valmistaudu etukäteen

Mieti etukäteen mitä haluat ja miksi. Hyvä valmistautuminen parantaa onnistumisen mahdollisuutta kaikissa neuvottelutilanteissa, myös autokaupan riitatilanteen neuvottelussa tai autokaupan purkamisessa. Mieti, miten haluaisin asian ratkeavan. Samassa yhteydessä on hyvä pohtia myös, että omat vaatimukset ovat perusteltuja ja kohtuullisia. Esimerkiksi mielipahasta ei voi vaatia korvausta, eikä elinkeinonharjoittajalla välttämättä ole velvollisuutta korjata vanhaa autoa uutta vastaavaan kuntoon. Huolellisella valmistautumisella pystyt etukäteen välttämään pahimmat sudenkuopat kuluttajariidan selvittämisessä ja esittämään oman näkemyksesi johdonmukaisesti ja hyvin perustellusti. 

05

Älä epäröi pyytää apua

Edellä on esitetty toimivia vinkkejä omatoimiseen neuvottelemiseen autokaupan riitatilenteissa. Teorian siirtäminen käytäntöön ei ole kuitenkaan aina helppoa. Täyttämällä lomakkeen saat täysin maksutta asiantuntijan sinulle räätälöimät neuvot, joilla asiaa on helpompi edistää omatoimisesti. Mikäli koet, että omatoimiset neuvottelut on neuvoteltu, voit tehdä meille toimeksiannon, jonka jälkeen otamme asian hoitaaksemme. Suosittelemme tässä tapauksessa hakemaan etukäteen korvauspäätöksen oikeusturvavakuutuksesta. Tutustu hinnoittelumalliimme tästä ja prosessin kulkuun tarkemmin täältä.

Neuvot autokaupan kuluttajariidan ratkaisuun

Mikäli kaipaat henkilökohtaisia neuvoja juuri sinun autoriitasi ratkaisemiseksi, täytä lomake ja palaamme sähköpostitse mitä pikimmiten. Nämä neuvot ovat maksuttomia eivätkä sitouta sinua jatkopalveluihin! Tarvittaessa olemme kuitenkin tukenasi prosessissa pidempäänkin.