Kuinka monta kertaa myyjä saa yrittää korjata autoa? Kuinka kauan auton korjaus voi kestää?

Kuluttajansuojalain mukaan autossa oleva virhe hyvitetään ensisijaisesti korjaamalla se. Vasta jos korjaaminen ei onnistu tai se aiheuttaisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia auton arvoon nähden, voidaan keskustella hinnan alennuksesta tai kaupan purkamisesta.

Lähtökohtaisesti vika korjataan myyjän kustannuksella

Lähtökohta on siis selvä: vika korjataan. Lain mukaan korjaamisen pitäisi tapahtua ostajalle kustannuksitta ja olennaista haittaa aiheuttamatta. Autojen tapauksessa kustannuksia monesti joudutaan jakamaan myyjän ja ostajan kesken, katso näistä kysymyksistä oma kirjoituksensa. Olennainen haitta vältetään tavallisesti korjauksen ajaksi annettavaksi sijaisautolla.

Korjauksen tulee tapahtua kohtuullisessa ajassa, yli kaksi viikkoa on harvoin enää kohtuullista

Korjauksen tulisi tapahtua kohtuullisessa ajassa. Kohtuullista aikaa ei ole sen tarkemmin määritelty, mutta varsinkin jos sijaisauto on annettu, se voi olla melko pitkäkin. Luonnollisesti kohtuullisuuden arviointi riippuu autossa olevasta viasta, osien saatavuudesta, mahdollisen eriskoisasiantuntemuksen tarpeesta ja muista vastaavista seikoista. Jos jonkinlaista nyrkkisääntöä halutaan hakea, parin viikon ylittäviin kestoihin pitäisi omasta mielestäni alkaa olemaan jo päteviä perusteluita. Siinä ajassa tavallisesti pitäisi korjaamolta löytyä vapaa aika ja tarvittavat osat saada tilattua.

Ostajan on annettava myyjälle muutama korjausyritys

Korjauksen pitkää kestoa ehkä tavallisempi ongelma on se, että autoa korjataan useita, eikä valmista tahdo tulla koskaan. Pahimmillaan yksittäisiä vikoja korjataan, tai yritetään korjata yksi kerrallaan. Huoltokäyntejä tulee äkkiä puoli tusinaa ja enemmänkin. Vaikka ostajan on annettava myyjälle useampi korjausyritys, tulee jossain kohtaa raja vastaan, jossa kärsivällisyys saa luvan kanssa loppua. 

Kilpailu- ja kuluttajavirasto puhuu ohjeissaan “muutamasta” kerrasta, joten tästä voi johtaa nyrkkisäännön, jonka mukaan viimeistään viidennen kerran kohdalla voi perustellusti alkaa puhumaan jo muista ratkaisuista. Korostan kuitenkin vielä, että jokainen tapaus on erilainen ja siksi asiassa pitää käyttää kokonaisharkintaa. Esimerkiksi korjauskertojen poikkeuksellisen pitkä kesto voi ylittää kohtuuden rajan, vaikka niitä ei lukumääräisesti olisikaan vielä paljoa.

Lukuisat korjauskerrat on usein ongelma myös uusissa autoissa

Lukuisat korjauskerrat ovat ehkä hieman yllättäen melko iso ongelma uusissa autoissa. Kun  maanantaikappale sattuu kohdalle, sitä korjataan takuuseen kerta toisensa jälkeen. Moni ei edes ajattele, että asiassa voisi tehdä jotain muuta kun korjaukset kuitenkin ovat maksuttomia ja sijaisautokin yleensä järjestyy. Näin saatetaan päätyä tilanteeseen, jossa auto käy kerran kuukaudessa korjaamolla yli vuodenkin ajan. Tämä on tietysti harvemmalla uuden auton ostajalla suunnitelmissa. Juuri ajan kuluminen tekee lopulta keskusteluihin nousevan kaupan purkamisen vaikeaksi. On kuitenki syytä erikseen todeta, että toistuvat tuloksettomat korjausyritykset ovat mahdollinen peruste kaupan purkamiselle myös uusien autojen tapauksessa.

On kaikkien etu saada asia päätökseen loputtoman korjaamisen sijaan

Mahdollisuus on siis annettava, mutta loputtomiin ei tarvitse odotella. Inhimillisistä syistä kauppiaalla käy vieläpä usein niin, että ikävät asiat jäävät helposti roikkumaan ja odottamaan parempaa hetkeä hoitaa asia, jota ei koskaan tule. Tämä tietysti edelleen huonontaa asiakkaan tilannetta ja vastaavasti asiakastyytyväisyyttä. Siksi olenkin sitä mieltä, että on myös myyjän etu saada asia käsiteltyä kohtuullisessa ajassa. Joskus se voi syödä auton myyntikatteet, mutta ilmaista ei ole asioiden roikkumaan jättäminenkään.

Artikkelin termit:  kuluttanjasuojalakikuluttajansuoja

Mikko Heinonkoski

Mikko Heinonkoski

Kirjoittaja Mikko Heinonkoski on Lakiasiaintoimisto Heinonkoski Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja, jolla on pykälien lisäksi myös laaja asiantuntijuus autojen tekniikasta ja autokaupasta.

Jaa somessa:

Uusimmat artikkelit

Neuvot autokaupan kuluttajariidan ratkaisuun

Mikäli kaipaat henkilökohtaisia neuvoja juuri sinun autoriitasi ratkaisemiseksi, täytä lomake ja palaamme sähköpostitse mitä pikimmiten. Nämä neuvot ovat maksuttomia eivätkä sitouta sinua jatkopalveluihin! Tarvittaessa olemme kuitenkin tukenasi prosessissa pidempäänkin.