Mitä autokaupan lakiapu maksaa?

Oikeudenmukainen ja nopea neuvotteluratkaisu kuulostaa hyvältä, mutta mitä lakimiehen apu maksaa autokaupassa? Asiakaskyselyissä hinta ja erityisesti epävarmuus kokonaishinnasta on osoittautunut suurimmaksi esteeksi lakimiehen palkkaamiselle. Ammattikunnan maine ei myöskään ole omiaan luomaan mielikuvaa edullisesta palvelusta. Mahdollinen riski joutua vastapuolen kustannusten maksumieheksi on myös ymmärrettävä pelko.

Oikeusturvavakuutus korvaa suurimman osan kustannuksista

Totta on, että tuntihinnat ovat lakialalla merkittäviä (meidän hinnoittelusta tietoa löytyy täältä). Kustannuksista suurimman osaa korvaa kuitenkin oikeusturvavakuutus ja asiakkaan omavastuu on 15-20 %, vakuutusyhtiöstä riippuen. Tapaukset ovat erilaisia, mutta tavanomaiset omavastuuosuudet sovintoon tai Kuluttajariitalautakuntaan päätyneistä asioista ovat olleet 300 – 500 euron suuruusluokassa. Näissä tapauksissa ei tarvitse koskaan vastata toisen osapuolen kustannuksista.

Vastapuolen kustannusten korvaaminen voi tulla kyseeseen, jos asia etenee oikeuteen ja juttu hävitään siellä. Autokaupan riidoissa asiat harvemmin etenevät oikeuteen asti, mutta ei se toki ennenkuulumatonta ole. Tällaisissa tilanteissa asiakkaan kanssa keskustellaan aina pitkään ja hartaasti, kannattaako näin pitkälle mennä. Ja toisaalta voitokkaasti päättyvässä oikeusjutuissa maksettavaa ei tule lainkaan, ei edes omavastuuta. Eihän oikeuteen häviämään mennä!

Sovintoon päättyvissä ratkaisuissa ratkaisuissa tyypillisesti sovitaan, että kumpikin osapuoli vastaa omista asian hoitamisesta aiheutuneista kustannuksistaan. Joskus voi kuitenkin olla tilanteita, jotka ovat juridisesti niin yksiselitteisen selviä, että kuluja voi vaatia kokonaan vastapuolelta ilman sovinnon tarvetta tältä osin. Elävästä elämästä on esimerkki tällaisesta tilanne, jossa myyjä ei suostunut etänä tehdyn kaupan peruuttamiseen lakisääteisen 14 vuorokauden sisällä. Kun sopu lopulta saatiin, itsepäinen myyjä taipui maksamaan myös kulut, eikä asiakkaalle jäänyt näin ollen maksettavaksi edes omavastuuta.

Lakiapu säästää aikaa jopa vuoden

Olkoonkin, että lakimiehen apu ei tavallisesti ole aivan ilmaista, se monessa tapauksessa säästää aikaa helposti vuoden verran. Asiantuntevan avustajan avulla aikaansaatu neuvotteluratkaisu on harvoin asiakkaalle huonompi vaihtoehto kuin Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu. Kokemuksen kautta on tiedossa lautakunnan ja eri oikeusasteiden ratkaisulinjat, joista harvemmin poiketaan. Prosessissa ei missään olosuhteissa pääse muodostumaan asiakkaalle yllättäviä kuluriskejä tai muitakaan vastuita. 

Oma näkemykseni on, että vuodenkin odottaminen rikkinäisen auton kanssa aiheuttaa hyvin paljon myös sellaisia kustannuksia, joille ei voi laskea aivan suoraa euromääräistä arvoa. Koska auto tavallisesti ostetaan todelliseen tarpeeseen, sen rikkoutuminen aiheuttaa vähintäänkin ylimääräistä vaivaa, riesaa ja ajanhukkaa. Keskeneräinen, epäselvä ja monissa tapauksessa jopa tuhansien eurojen arvoinen asia aiheuttaa väistämättä stressiä. Toisia tällaiset asiat haittaavat enemmän ja toisia vähemmän, mutta tuskin kukaan väittää, että nämä eivät olisi arvottamishaasteista huolimatta todellisia kustannuksia. 

Apua kannattaa käyttää, tyytyväisyystakuu minimoi riskit

Viime kädessä asian voi perustella raa’alla matematiikalla: kannattaa maksaa euro, jos sillä saa kaksi euroa, jotka olisi muuten jääneet saamatta. Oma yritykseni tarjoaa lisäksi tyytyväisyystakuuta. Jos asiakas ei ole mistä tahansa syystä tyytyväinen palvelun laatuun tai sen lopputulokseen, toimeksiannon voi peruuttaa koska tahansa ennen sovintosopimuksen allekirjoittamista täysin kustannuksitta. Kun vastapuolen kulut eivät voi tulla korvattavaksi, riski asiakkaalle on kirjaimellisesti olematon.

Kun jokainen itseään kunnioittava lakimies tarjoaa maksuttoman alkuneuvottelun, kannattaa ulkopuolista apua hakea, jos siihen suinkin kokee tarvetta. Täällä voit lukea kirjoitukseni siitä, koska kannattaa kysyä ulkopuolista apua. Tästä voit ottaa yhteyttä meihin ja kysyä ilmaisia neuvoja asian omatoimisesta hoitamisesta tai tehdä toimeksiannon jos asia ei enää etene.

Artikkelin termit:  oikeusturvavakuutus, omavastuu, tyytyväisyystakuu, käräjäoikeus

Neuvot autokaupan kuluttajariidan ratkaisuun

Mikäli kaipaat henkilökohtaisia neuvoja juuri sinun autoriitasi ratkaisemiseksi, täytä lomake ja palaamme sähköpostitse mitä pikimmiten. Nämä neuvot ovat maksuttomia eivätkä sitouta sinua jatkopalveluihin! Tarvittaessa olemme kuitenkin tukenasi prosessissa pidempäänkin.