Miten neuvotella autokaupan riitatilanteissa ja koska pitäisi pyytää ulkopuolista apua?

Autokaupasta syntyneiden erimielisyyksien kärjistyessä moni kokee olevansa alakynnessä ja yksin. Mitä tehdä, kun myyjä yksinkertaisesti kieltäytyy hyvin perustelluistakin vaatimuksista? Mitä kannattaa tehdä ja mitä ei missään tapauksessa kannata tehdä?

Älä neuvottele autokaupasta tunnekuohujen vallassa

Hyvänä nyrkkisääntönä voi sanoa, että ulkopuolisen avun puoleen kannattaa kääntyä aivan viimeistään siinä tilanteessa, kun tunteita alkaa olemaan vaikea pitää kurissa. Autokaupan riidat ovat usein merkitykseltään isoja, ja esimerkiksi auton käyttökelvottomuus vaikuttaa useimmiten arkeen hyvinkin ankarasti. Ei siis ole ihme, jos turhan tuntuisten keskustelujen seurauksena lämmöt nousevat.

Fakta kuitenkin on, että liian lämpimänä käydyt neuvottelut autokaupan riidasta eivät johda mihinkään. Olen monille asiakkaille sanonutkin, että ensimmäinen ja kaikista tärkein sääntö erimielisyyksien ratkaisemiseksi on se, että asioita voidaan käsitellä rauhallisesti. Jos se ei onnistu, on lopputuloksen kannalta parempi joko hengitellä hetken ja palata asiaan, tai antaa asia ulkopuolisen hoitoon.

Varmista, että vaatimuksesi ovat asianmukaisia ja perusteltuja

Asiallisillekin neuvotteluille tulee tietenkin joskus loppu. Jos asiat eivät tunnu rakentavasta hengestä huolimatta etenevän mihinkään, on hyvä aika pysähtyä miettimään vaihtoehtoja. Tässä kohtaa on tärkeää tarkistaa omat vaatimukset. Ovatko ne varmasti sellaisia, että niille on järkevät ja asianmukaiset perusteet? Varsinkin amerikkalaisissa oppikirjoissa kehotetaan aloittamaan neuvottelut ylimitoitetuilla vaatimuksilla, joista voidaan sitten tarvittaessa perääntyä kohti omaa varsinaista tavoitetta. 

Voi olla, että se joissain tilanteissa toimii, mutta oma näkemykseni on, että kohtuullisilla ja erityisesti hyvin perustelluilla vaatimuksilla päästään nopeammin hyvään ratkaisuun. Myyjä kyllä tuntee omat oikeutensa, holtittomat vaatimukset eivät kuitenkaan mene läpi ja siksi sellaisten esittäminen hidastaa prosessia ja hankaloittaa keskusteluilmapiiriä. Älä tee sitä tarkoituksella, äläkä ikinä väännä pelkästä periaatteesta!

Kuluttajaneuvonta tarjoaa matalan kynnyksen ulkopuolista apua

Hyvin tavallista tottakai on sekin, että myyjä on yksinkertaisesti tiukkana, vaikka ostajan vaatimukset olisivatkin kohtuullisia ja hyvin perusteltuja. Kun omat keinot on käytetty, kannattaa ensimmäiseksi ottaa yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan. Se on taho, joka tarjoaa ilmaista neuvontaa tilanteeseen ja voi tarvittaessa olla yhteydessä myyjään lisätietojen saamiseksi tai sovinnon tekemiseksi. 

Kaikella kunnioituksella neuvojia kohtaan joudun kuitenkin samaan hengenvetoon toteamaan, että asiantuntemus autokaupan ongelmien suhteen on vaihtelevaa. Kuluttajaneuvojilla ei myöskään ole valtuuksia määrätä myyjää tekemään mitään, hän voi antaa vain neuvoja ja oman näkemyksensä tilanteesta.

Myyjät luonnollisesti tietävät tilanteen ja siksi kuluttajaneuvojan yhteydenotto varsin harvoin saa aikaan mitään suurta muutosta. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä reittiä kannattaisi yrittää. Edelleen törmää myyjien tietämättömyyteen esimerkiksi etäkaupan peruutusehtojen suhteen, jolloin neuvojan selvittämän pakottavan kuluttajansuojalainsäädännön sisältö voi auttaa ratkaisemaan riidan.

Lakimies voi säästää huomattavasti aikaa

Jos kuluttajaneuvonta ei auta ja asiaan halutaan edelleen mahdollisimman nopea ratkaisu, on syytä kääntyä lakimiehen puoleen. Vaihtoehtona on asian vieminen itse kuluttajariitalautakuntaan tai oikeuteen. Jälkimmäistä ei voi suositella ilman pätevää avustajaa missään tilanteessa, mutta Kuluttajariitalautakuntaan, tuttavallisemmin Krilliin, asian voi viedä itsekin – lue ohjeet täällä. 

Lakimiehen käytössä on se erityinen etu, että tällöin tavoitteena on edelleen saada aikaan neuvotteluratkaisu. Se on lähes poikkeuksetta paras mahdollinen ratkaisu, koska viranomaisten käsittelyssä menee kauan. Tällä hetkellä valitettavasti TODELLA kauan – vuoden käsittelyaika on hyvin tavallinen ja usein menee kauemminkin. 

Asiansa osaava lakimies pitää asiakkaansa puolia, tuntee alan oikeuskäytännön ja varmistaa, että tämän oikeudet toteutuvat. Useimmiten ratkaisun löytämistä auttaa jo yksin se seikka, että asioita tulee hoitamaan taho, jonka myös vastapuoli tunnustaa asiantuntijaksi. Se viestittää samalla, että asia tullaan tarpeen niin vaatiessa viemään eteenpäin. Lakimiespalveluiden kustannuksista voit lukea täältä.

Kysy apua neuvotteluun, älä anna periksi

Ongelmien ilmetessä autokaupassa keskustelut käytännössä täytyykin aloittaa itsenäisesti. Ulkopuolisen avun käyttämisessä ei kuitenkaan kannata aikailla tarpeettoman pitkään. Kerran jumittuneet neuvottelut hyvin harvoin etenevät maaliin ilman apua, tai ilman merkittävää periksi antamista.

Artikkelin termit:  kuluttajasuojalakikuluttajansuoja, kuluttaja

Mikko Heinonkoski

Mikko Heinonkoski

Kirjoittaja Mikko Heinonkoski on Lakiasiaintoimisto Heinonkoski Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja, jolla on pykälien lisäksi myös laaja asiantuntijuus autojen tekniikasta ja autokaupasta.

Jaa somessa:

Uusimmat artikkelit

Neuvot autokaupan kuluttajariidan ratkaisuun

Mikäli kaipaat henkilökohtaisia neuvoja juuri sinun autoriitasi ratkaisemiseksi, täytä lomake ja palaamme sähköpostitse mitä pikimmiten. Nämä neuvot ovat maksuttomia eivätkä sitouta sinua jatkopalveluihin! Tarvittaessa olemme kuitenkin tukenasi prosessissa pidempäänkin.