Autokaupan purkaminen – milloin ostajalla on oikeus purkaa kauppa?

Jos tavarassa, oli kyse sitten autosta, veneestä taikka moottoripyörästä, on laissa tarkoitettu virhe, on myyjällä lähtökohtaisesti oikeus korjata vika. Täältä voit lukea lisää virheen oikaisemisesta. Mikäli korjaus ei onnistu tai myyjä ei esimerkiksi suostu sitä maksutta tekemään, on ostajalla oikeus vaatia hinnanalennusta tai purkaa kauppa. Valitettavasti tämä on kuitenkin edelleen ristiriidassa alan ”yleisten käytäntöjen” kanssa.

Virheen oikaiseminen

Virheellä tarkoitetaan sellaista ilmennyttä vikaa tai puutetta, jota voidaan pitää kuluttajansuojalain mukaisena tavaran virheenä. Olen aiemmin kirjoittanut virheiden arvioimisesta täällä. Lain mukaan myyjän on oikaistava tavarassa oleva virhe. Virheen oikaisukeinoja on virheen (eli vian) korjaaminen, auton vaihto toiseen, hinnanalennus sekä kaupan purkaminen. On aina tapauskohtaista, mikä oikaisukeino tulee asiassa sovellettavaksi.

Vian korjaaminen sekä vaihto virheettömään tavaraan

Ensisijaisesti myyjällä on siis oikeus korjata virhe, kunhan se tapahtuu maksutta, kohtuullisessa ajassa ja merkittävää haittaa aiheuttamatta. Mikäli myyjä ei suostu näiden kolmen kriteerin täyttyessä korjaamaan vikaa, tulee muut tilanteeseen sopivat oikaisukeinot käyttöön. 

Periaatteessa vian korjaamisen vaihtoehtona olisi ostajan oikeus vaatia virheetöntä tavaraa. Käytettyjen tavaroiden kohdalla tämän soveltaminen aiheuttaa käytännön hankaluuksia, sillä täysin vastaavaa virheetöntä tuotetta myyjällä tuskin on. Tästä huolimatta on tavanomaista, että tavara voidaan vaihtaa myyjän valikoimasta löytyvään toiseen tuotteeseen. Toki tämä vaatii molempien osapuolten hyväksynnän. Kollegani on kirjoittanut täällä enemmän auton vaihdosta toiseen virheen oikaisukeinona.

Hinnanalennus ja kaupan purku

Miten valitaan sitten hinnanalennuksen ja kaupan purun väliltä? Hinnanalennus sopii hyvin vähäisten virheiden, kuten naarmujen oikaisemiseen. Myös tiedonantovirheet on tavattu oikaista hinnanalennuksella, sillä tällaista on hankala jälkeenpäin oikaista, kun ajassa ei pääse taaksepäin. Tiedonantovirheillä tarkoitetaan esimerkiksi varustepuutteita taikka virheellistä tietoa auton ominaisuuksista. 

Jos virhe ei ole vähäinen, on ostajalla oikeus purkaa kauppa. Usein myyjätahot väittävät, ettei kaupan purkamiseen ole edellytyksiä, sillä virhe voidaan korjata. Lain mukaan ostajalla on oikeus purkaa kauppa, jos virhettä ei korjata yllä esitetyllä tavalla esim. maksutta. Laissa ei siis edellytetä, että korjaus olisi mahdotonta, vaan oikeus kaupan purkamiseen syntyy, jos myyjä ei suostu korjaamaan virhettä lain vaatimalla tavalla.

Käyttöhyödyn korvaaminen kaupan purkautuessa

Jos auto on otettu käyttöön ennen kuin kauppa puretaan, on ostaja yleensä velvollinen korvaamaan myyjälle saamansa käyttöhyödyn. Käyttöhyödyllä tarkoitetaan siis sitä hyötyä, minkä ostaja on ehtinyt saada auton käytöstä. Yleensä tätä arvioidaan ajetuilla kilometreillä. 

Käyttöhyödyn laskemiselle ei ole olemassa mitään valmiita kaavoja. Sen korvaaminen perustuu kauppalain 65 §:än, jonka esitöissä on määritelty käyttöhyödylle korvauskatto. Korvattavan käyttöhyödyn määrä ei voi koskaan ylittää tavaran käytöstä aiheutunutta tavaran arvon alenemista. Tämän vuoksi myyjien tai kuluttajariitalautakunnan suosimat korvaustaulukot eivät saa laista tukea. Usein kohtuullisena käyttöhyötynä voidaan pitää 0,10 €/km. 

Kannustamme jokaista lähtökohtaisesti neuvottelemaan itse myyjän kanssa ja pyrkimään löytämään sovinnollinen ratkaisu ilman ammattiapua. Sitä varten tarjoammekin vinkkejä ja neuvontaa. Autokaupan purkaminen on kuitenkin asia, joka harvemmin onnistuu ilman ammattilaisen apua. Tällaisessa tilanteessa voit kääntyä puoleemme!

Jaa somessa:

Uusimmat artikkelit

Neuvot autokaupan kuluttajariidan ratkaisuun

Mikäli kaipaat henkilökohtaisia neuvoja juuri sinun autoriitasi ratkaisemiseksi, täytä lomake ja palaamme sähköpostitse mitä pikimmiten. Nämä neuvot ovat maksuttomia eivätkä sitouta sinua jatkopalveluihin! Tarvittaessa olemme kuitenkin tukenasi prosessissa pidempäänkin.