Koeajolla huomatut viat ja niistä sopiminen

Nykyään auton ostaminen on helppoa; se onnistuu useimmiten jopa kotisohvalta, sillä etäkauppa yleistyy myös käytettyjen autojen kohdalla kovaa vauhtia. Auton tilaaminen kotisohvalta ei kuitenkaan vähennä auton tarkastamisen tärkeyttä, tapahtuu se sitten jälkeenpäin auton saavuttua tai perinteisempään tapaan autokaupan tiloissa. 

Ostajalla on siis aina velvollisuus tarkastaa tavara, mitä hän on ostamassa. Tämä ei tarkoita, että auton tekniikassa olevat viat pitäisi pystyä tunnistamaan koeajolla tai silmämääräisessä tarkastelussa. Ostajan huolellisessa tarkastuksessa tulisi nimenomaan nähdä ja huomioida sellaiset viat ja puutteet, jotka ovat tavallisen kuluttajan silmämääräisesti huomattavissa. Lähtökohta nimittäin on, että viat ja puutteet, jotka ovat ilmenneet ja olleet huomattavissa jo kaupantekohetkellä, katsotaan ns. hyväksytyiksi osana kauppaa, mikäli niistä ei muuta ole sovittu.

En suosittele ostamaan autoa, joka jo koeajolla temppuilee, väläyttää vikavaloja tai ääntelee oudosti. Mikäli kuitenkin päädyt tällaisen auton ostamaan, sovi myyjän kanssa vianmäärityksestä sekä korjauksesta aina kirjallisesti. Tästä on hyvä ottaa esimerkiksi kauppakirjaan oma ehto, kuten ”ajossa kuuluva kolina selvitetään ja korjataan myyjäliikkeen kustannuksella”. 

Miksi ehdon kirjaaminen on tärkeää?

Usein koeajossa huomatut viat ja puutteet saatetaan kuitata myyjän puolelta eri spekulaatioin, kuten ”ääni johtuu auton seisonnasta ja lähtee ajossa” tai ”seurataan tilannetta ja katsotaan, jatkuuko ääni”. Tällöin kuitenkin vastuu jää pitkälti ostajalle, koska ääni/puute/vika on huomattu kaupantekohetkellä, mutta se ei ole vaikuttanut kaupan syntyyn. 

Vaikka suullinen sopimus vian korjaamisesta on täysin pätevä, on se hyvin hankala näyttää jälkeenpäin toteen. Yleensä tällaisissa tilanteissa riita kulminoituukin juuri tähän erimielisyyteen, mitä on kaupantekohetkellä kerrottu ja sovittu. Tilanne on siis perinteinen sana sanaa vastaan -tilanne, joka on haastava näyttää toteen. Jos kuluttaja ostajana vetoaa tällaiseen suulliseen sopimukseen, on lähtökohtaisesti hänen näytettävä se toteen. Näyttötaakka on siis aina sillä osapuolella, joka tiettyyn väitteeseen vetoaa, ellei sitä ole erikseen käännetty. käännetystä näyttötaakasta puhutaan esimerkiksi kuluttajansuojalain virheolettamassa, jossa myyjällä on käännetty näyttötaakka osoittaa, että 6 tai 12 kuukauden sisällä ilmennyt virhe ei kuulu myyjän virhevastuulle. Virheolettama on kuusi kuukautta, mikäli kauppa on tehty ennen vuotta 2022 ja 12 kuukautta, jos sopimus on päivätty 2022 puolelle. Täältä voit lukea lisää virheolettamasta: Kuinka pitkään myyjä vastaa auton virheistä & Kuluttajan oikeudet vahvistuivat lakiuudistuksen myötä

Kosmeettiset virheet

Mielestäni lähtökohdaksi kosmeettisten virheiden kanssa on hyvä ottaa se, että ne on huomattava ostotarkastusta tehtäessä. Mikäli penkkien tai maalipinnan kunto on tärkeä asia itselle autoa ostettaessa, tulee ne tarkistaa läpi niin, ettei silmämääräisesti nähtävissä olevat virheet jää huomaamatta. Myös näkyvissä oleva ruoste on tällainen seikka. Tämänkaltaiset virheet katsotaan hyväksytyksi, mikäli ne eivät vaikuta kaupan syntyyn. 

Mikäli maalipinnan vaurioita on erikseen peitelty ja ne tulevat esiin vasta esimerkiksi ensimmäisen pesun yhteydessä, on asia toinen. Silloin niistä voidaan reklamoida myös jälkeenpäin ja vaatia tällaisten oikaisua.

Vinkit tarkastukseen

 Mieti jo valmiiksi etukäteen lista asioista, jotka sinulle on autossa tärkeitä. Autokaupoille ei kannata suunnata suin päin ostohousut jalassa, koska kyse on usein isosta investoinnista. Kun olet listannut sinulle tärkeät ominaisuudet, sinun on helpompi muistaa ne käydä läpi autoa tarkastettaessa. 

Monet viat ilmenevät vasta kaupanteon jälkeen, eikä niitä olisi välttämättä edes kokenut autotietäjä huomannut kaupantekohetkellä. Jos näin käy, reklamoi myyjälle aina ensiksi viasta heti kun se ilmenee. Tämän jälkeen voidaan yhdessä myyjän kanssa selvittää vikaa tarkemmin ja sitä, kuka virheestä on vastuussa. Ota selvää omista oikeuksistasi ja pyri aina neuvottelemaan myyjän kanssa asioista. Me olemme apunasi, mikäli myyjä ei kanna lain mukaista vastuutaan autosta!

Jaa somessa:

Uusimmat artikkelit

Neuvot autokaupan kuluttajariidan ratkaisuun

Mikäli kaipaat henkilökohtaisia neuvoja juuri sinun autoriitasi ratkaisemiseksi, täytä lomake ja palaamme sähköpostitse mitä pikimmiten. Nämä neuvot ovat maksuttomia eivätkä sitouta sinua jatkopalveluihin! Tarvittaessa olemme kuitenkin tukenasi prosessissa pidempäänkin.