Myyjän virhevastuu – minkälaiset viat kuuluvat virheinä myyjän vastuulle?

Välillä tulee eteen tilanne, että ostetussa autossa ilmenee vikaa ja näin yleensä myös korjaustarve. Ennen kuin vikaa lähdetään korjaamaan, on hyvä selvittää, kuuluuko vika auton myyneen myyjän virhevastuulle. Irtaimen tavaran kaupasta säädetään sekä kauppa- että kuluttajansuojalaissa. Lähtökohtaisesti, jos auto ostetaan kuluttajana autoliikkeestä, sovelletaan kauppaan kuluttajansuojalakia. Täältä voit lukea enemmän kuluttajansuojalaista ja sen kokemasta uudistuksesta. Jos kyse on yksityisten tai yritysten välisestä kaupasta, sovelletaan siihen kauppalakia. Täältä löydät lisää tietoa kauppalaista ja sen soveltamisesta autokauppaan. 

Viat ja virheet – mitä näillä oikeasti tarkoitetaan?

Ensiksi on hyvä selventää mitä tarkoitetaan auton vioilla ja virheillä. Blogistamme löytyykin useita kirjoituksia, joissa aihetta sivutaan. Tarkkaa yleispätevää listaa vioista ja virheistä ei voida antaa, sillä arviointi on aina tapauskohtaista. Yleensä vioilla tarkoitetaan autossa ilmeneviä huolto- tai korjaustarpeita yleisesti ja virheillä sellaisia vikoja, jotka kuuluvat myyjän virhevastuulle. 

Kuluttajansuojalaki siis puhuu tavaran virheestä ja myyjän virhevastuusta. Laki soveltuu käytännössä kaikkeen tavarankauppaan, eikä se rajaudu yksin esimerkiksi autoihin. Vastaavalla tavalla säännökset soveltuvat myös esimerkiksi veneen, matkailuauton tai moottoripyörän kauppaan. 

Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Jos ostamasi auto poikkeaa siitä, mitä on sovittu, on autossa myyjän vastuulle kuuluva virhe. Käytetyn auton kaupassa harvemmin kuitenkaan sovitaan tarkalleen auton kunnosta. Silloin tilannetta tulee arvioida sen perusteella, mitä ostajalla on oikeus kohtuudella ja perustellusti odottaa ostetulta autolta. Karrikoidusti edullisemmassa autossa voi olla enemmän huolto- tai korjaustoimia vaativia vikoja, kun taas kalliimmalta autolta on yleensä lupa odottaa ongelmattomampaa toimintaa.  

Käytännön esimerkkinä voidaan tarkastella 200 000 km ajettua autoa. Jos vikaa ilmenisi esimerkiksi jarruissa pian kaupanteon jälkeen, tätä ei voida automaattisesti pitää myyjän virhevastuulle kuuluvana virheenä. Jos autoa on myyty juuri huollettuna, saa ostaja odottaa, ettei autoon heti jouduta tekemään huoltotoimia. Silloin kyseessä on virhe ja näin ollen myyjällä vastuu siitä. Jos taas huolloista ei ole ollut sen koommin puhetta ja jarrut kaipaavat tavanomaisia huoltotoimia, ei kyseessä ole näkemykseni mukaan myyjän virhevastuulle kuuluva virhe. Jos taas isompaa vikaa löytyy moottorista, on kyseessä yleensä myyjälle kuuluva virhe. Esimerkeistä ei voida vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Virhearviointi on aina tapauskohtaista harkintaa, johon vaikuttaa muun muassa autosta annetut tiedot ja sen hinta sekä tavaralle asetettavat yleiset vaatimukset. 

Mitä virhevastuu tarkoittaa käytännössä?

Virhevastuulla tarkoitetaan kaikessa yksinkertaisuudessaan myyjän vastuuta virheestä. Lähtökohtaisesti, jos tavarassa on virhe, myyjä on siitä vastuussa (virhevastuu). Virhevastuuta ei ole ajallisesti rajoitettu laissa, mutta vuoden sisällä kaupoista ilmenneet virheet oletetaan olleen autossa jo kaupantekohetkellä (virheolettama). 

Mitä virhevastuu sitten käytännössä tarkoittaa? Se tarkoittaa myyjän vastuuta oikaista virhe, eli ratkaista käsillä oleva ongelma. Ensisijaisesti ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Tästä johtuu toisaalta myös se, että lähtökohtaisesti myyjällä on oikeus korjata virhe. Virheen korjaaminen on yksi keino oikaista virhe. Muita keinoja ovat hinnanalennus sekä kaupan purku. Virheen korjaamisen sijasta laissa mahdollistetaan tavaran vaihto virheettömään. Käytetyn tavaran kaupassa tämä oikaisukeino vaatii hieman soveltamista, mutta on mainio vaihtoehto muille keinoille, mikäli se sopii molemmille osapuolille. Täältä voit lukea lisää auton vaihtamisesta toiseen.

Laissa säädetään hyvin yksiselitteisesti siitä, miten virhe tulee oikaista. Lain mukaan virheen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa reklamaatiosta ja siten, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia taikka merkittävää haittaa. Myyjän on siis korjattava virhe maksutta omalla kustannuksellaan. Valitettavasti tämä tuntuu olevan alalla tuntematon asia useimmille autoliikkeille, jotka ovat aina jakamassa korjauskustannuksia ostajien kanssa. 

Laissa tarkoitettu virhe voidaan tiivistää ajatukseen, jonka mukaan käytetyssä autossa on virhe, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla on objektiivisesti tarkastellen aihetta olettaa ottaen huomioon auton hinta, ikä ja kilometrit. Aina ei ole helppoa määritellä sitä, mikä on normaalia ja mikä ei ja siksi me olemme täällä sinun apunasi. Soita meille numeroon 09 3747 9600 tai täytä yhteydenottolomake, jolloin olemme sinuun yhteydessä ongelmasi tiimoilta!

Jaa somessa:

Uusimmat artikkelit

Neuvot autokaupan kuluttajariidan ratkaisuun

Mikäli kaipaat henkilökohtaisia neuvoja juuri sinun autoriitasi ratkaisemiseksi, täytä lomake ja palaamme sähköpostitse mitä pikimmiten. Nämä neuvot ovat maksuttomia eivätkä sitouta sinua jatkopalveluihin! Tarvittaessa olemme kuitenkin tukenasi prosessissa pidempäänkin.